Miten voi nukkua autossa? Ihan ekaksi tuo ratkaisu tuo mieleen jenkkileffat ja asunnottomuuden, mutta se voi matkailuratkaisuna olla oivallinen pienen budjetin valinta ihan tavantallaajallekin. Autoteltta sopii metsäautotien levennykselle keskelle korpea, sukulaisten pihalle, leirintäalueelle tai vaikka juhlapaikan parkkikselle, kuinka vaan.
Teksti sisältää mainoslinkkejä retkeilyyn liittyvien varusteiden hankintaan. Linkkien edessä on *-merkki.
Tässä kirjoituksessa intoilen läpi meidän tämän kesän kivoimman uuden asian: autotelttailun. Kirjoituksessa on linkit kaikkien niiden varusteiden hankintaan, jotka olemme todenneet tarpeelliseksi.
Saat rakennettua ja varusteltua tämän oivallisen majoitusvaihtoehdon kahden hotelliyön hinnalla. Sitten olet valmis loputtomaan määrään reissuja, joissa majoitus ei maksa mitään.
Autotelttailu ei tarkoita, että täytyy kärvistellä tai kilvoitella epämukavissa oloissa, ei suinkaan. Minäkin rakastan hotellin mankeloituja lakanoita ja aamiaisen notkuvia pöytiä. Joskus sitäkin, mutta tässä kirjoituksessa kuvattu automatkailu on ihan mahdottoman mukava reissaamisen muoto ja sopii erityisesti suomalaiseen kesään. Kun alla on oma makuuusija, vapautuu tilaa spontaaniudelle ja vapaudelle ihan eri tavalla.
Kesän juhlat ja tapahtumat tulevat kalliiksi
Kivojahan ne ovat: rippijuhlat, sukujuhlat, häät ja synttärit. Juhlat ihan muuten vaan. Erityiset konsertit tai taidetapahtumat ruuhkasuomen ja oman elinpiirin ulkopuolella. Mutta kylläpä sen yksittäisen tapahtuman ympärille kertyy erilaisia menoja, kun ottaantuu johonkin lähtemään. Majoitus on varmasti kallein menoerä, jos ei halua ajaa pitkää matkaa edestakaisin tai jos haluaa ilta-aikaa viettää vähän viihteenkin parissa.
Kesäviikonloppujen yöpymisissä on kaksi haastetta: jos paikkakunnalla tapahtuu mitään erityistä, ovat yöpymisten hinnat pilvissä: jokainen majoittaja tietää, että hinnasta riippumatta kapasiteetti varataan täyteen. Ja toisaalta: varsinkin pienillä paikkakunnilla majoitusratkaisuja voi olla aika niukalti. Eli pahimmillaan voi kesäjuhlia varten joutua varaamaan majoituksen hieman kauempaa ja sitten vielä siihen päälle tulee kuluina kallis taksimatka, jos seurueesta ei löydy halukasta kuskiksi jättäytyvää henkilöä.
Netissä retkuvan emännän ja kätevän isännän tuotos
Kun oikeasta näkökulmasta katsoo, *autoteltassa yhdistyy matkailuauton, matkailuvaunun ja telttailun kaikki parhaat puolet. Vaikka teltatkin ovat todella nopeita ja näppäriä pystyttää, on autoteltta vielä nopeampi saada makailukuntoon. Ja jos joskus olet pystyttänyt tai purkanut telttaa vähän rankemmassa sateessa, tiedät että joka sekunti lasketaan.
Autoteltta on hankintana ehkä noin prosentin luokkaa matkailuvaunun ja ehkä noin promillen luokkaa matkailuauton hinnasta. Myös ihan pelkkä liikkuminen on normiautolla halvempaa ja näppärämpää. Lisäksi henkilöauton saa parkkiin kapeankin metsätien levikkeelle vaivatta.
Uskoakseni tämä majoitusratkaisu on kätevän isännän tai emännän toimesta suunniteltavissa ja toteutettavissa lähes mihin tahansa vähän tilavampaan autoon. Ja vähän lyhempi väki voi varmaankin nukkua farmariautossa ihan ilman mitään kikkakolmosia. Minä en autotelttaamme rakentanut. Minä löysin ratkaisusta kuvia netistä ja sen jälkeen tein toimeksiannon miehelleni, joka hoiti rakennustyöt.
Aina raikas ilma
Meillä ei ole mitään supersuurta autoa. Mieheni ajaa Dacialla, jonka pituus on verkkosivujen mukaan reilut 4300mm. Olemme molemmat pitkiä: minä hitusen alle 180 cm ja mieheni saman verran yli. Eli ihan pieneen tilaan me emme mahdu. Olemme nukkuneet kahden edellisen kesän roadtripit teltassa, mutta halusin jatkoon jotain hitusen kosteuden kestävämpää ja lämpimämpää, vaikka ulkoilmaelämä ihanaa onkin.
Autoteltta on auton ja teltan kompromissi: teltassa kastumisen riski on aina olemassa. Autossa ei kastu, mutta ilma ei myöskään vaihdu. Autoteltan ihan ehdoton etu on se, että kun takakontti on teltan avulla auki, säilyy auton ilma raikkaana koko yön. Ilma vaihtuu eivätkä ikkunat höyrysty. Sitä paitsi on ihanaa nukkua, kun tuulenvire tuntuu kasvoilla.
Ja mikä tärkeintä: autoteltan kanssa ei tarvitse murehtia maaperän tasaisuudesta tai kosteudesta, eli yöpymismahdollisuuksien valikoima laajenee huomattavasti.
Ja ihan nyt vaan varuiksi kirjoitan tähän, että Laduta on se teltta, Latuda on psykoosilääke. 😉 Koska menin itsekin monta kertaa sekaisin. En onneksi psykoosiin. Kai.
Jos haluat kokeilla autotelttailua, eivät kustannukset päätä huimaa etkä joudu tekemään autollesi mitään peruuttamatonta. Voit siis rauhassa tulla katumapäällekin.
Kun tila ei riitä
Pelkkä autoteltta ei meille riittänyt, sillä automme takakontin pituus ei riitä meille edes silloin, kuin takaistuimen selkänoja on taitettu alas ja etuistuimet siirretty niin eteen kuin mahdollista. Lisäksi autossa ei pysty makaamaan suorassa, jos alustana on pelkästään takakontin ”pohja”.
Niinpä mieheni rakensi vanerista ja muutamasta tukipuusta takakonttiimme ”jatkopalat”, siten että ”makuualue” on kokonaisuudessaan vaakasuorassa ja jalkamme saavat alustaa alleen törröttäessään takakontista (teltan sisällä) ulos. Vanerit tai niiden alla olevat ”pitkospuut” eivät ole mitenkään kiinni autossa eivätkä aiheuta mitään kiinnitys- tai muutostyötarvetta.
Pulikat voi vapaasti työntää takaluukkuun tai kiskaista sieltä jatkopalaa tukemaan. Systeemi on samanlainen kuin aika monessa jatkettavassa ruokapöydässä.
Takaluukussa ”taitettuna” oleva sängynpohja avautuu kahteen suuntaan. Pienempi jatkopala avautuu ulos autosta ja vähän pidempi avautuu eteenpäin taitettujen takaistuinten päälle.
Jotta palasia voi joustavasti availla ja sulkea ilman irrotteluja, tehtiin laitoihin tarvittavat lovet, jotta ne liikkuvat esteettä auton rakenteissa.
Pieni kulma ei ole haitaksi
Ihan satasuoraksi peti ei avaudu, mutta kun kaksi aikuista on päineen ja yläkroppineen makuulla, painuu pääpuoli lähes vaakatasoon. Jalkopään pidennystä tukevat pulikat nostavat takakontin makuutasoa ylemmäs, jotta kulma takapenkin selkänojan saranakohdalta loivenee.
Kääk. Näin katsottuna tämä rakennelma näyttää ihan ruumisautolta. Mutta jos ei ajatella nyt sitä, niin muutoin on kyse halvasta, näppärästä ja erittäin toimivasta kesämatkailuvaihtoehdosta.
Jos kotoa ei löydy nikkarointivarusteita, voi vanerin myös tilata sahattuna, vaikka Baukkarin sahauspalvelusta.
Miten nukutaan autossa: patjat ja peitot
Lapsuusmuistoissa ja joogakokemuksissa häilyviin rullattaviin makuualustoihin olemme nykyisin liian kolottelevia ja painavia. Vaikka haluaa olla ulkoilmassa ja eräolosuhteissa, voi silti nukkua mukavammin. Meillä on käytössä ilmalla täyttyvät makuualustat, joihin voi vielä itsekin puhaltaa inasen lisäilmaa. Samankaltaisia makuualustoja saa melkein mistä tahansa noin parillakympillä.
Voisihan takakonttiin hommata vaikka minkälaiset luksuspatjat, mutta jokainen korkeussentti on takakontissa arvossaan. Siksi päädyimme siihen, että joustamme patjan pehmeydessä ja luovutamme sentit siihen, että takakontissa on vähän helpompi kömpiä ja konttailla.
Uskoakseni upgreidaamme hieman jatkossa: ostamme vähän paksummat ilmatäytteiset patjat. Minä haaveilen superlonista, mutta sen kuljettaminen mukana vie pidemmillä reissuilla kapasiteettia, joka on varattu muille varusteille, joten tyydyn ilmatäytteeseen.
Reissatessa yksi keskeisiä kysymyksiä on vieraan nukkumapaikan tyyny: saako sen hyvin? Jos nukkumapaikka on itse kotipihalla rakennettu, sinne saa omat suosikkivermeet mukaan.
Kevyempikin makuupussi riittää autoon
Makuupusseja en tässä laske mukaan hankintabudjettiin. Uskon, että meiltä jokaiselta löytyy nuoruudenaikainen pussi kotikomerosta tai sellainen on varmasti lainattavissa kaveripiiristä. Tai jos sellaista esimerkiksi somessa kyselee, joku on varmasti valmis antamaan oman pussinsa kahvipaketin hinnalla kokonaan omaksi, se kun varmasti retkuu aika monella turhaan nurkissa.
Meillä on mukana hyvin kevyet makuupussit, eli ne nuoruudenaikaiset, monta kymmentä vuotta vanhat retkut. Niiden päälle meillä on kiskaistavissa aamuyön viileimmiksi tunneiksi mutsilta mukaan tarttunut vanha parivuoteen päiväpeitto joka lämmittää mukavasti, kun sen alla on kaksi ihmistä.
Autoteltassa ei olla maata vasten, joten yöpymistä lämmittämään riittää huomattavasti kevyempikin varustus, eli nk. kesäpusseilla pärjää hyvin. Säätelymahdollisuudet ovat varmasti tässäkin tärkeimmät: eli päiväaikaisen ulkoilun ohje kerrospukeutumisesta vaihtuu yöksi kerroksellisiin peittoihin. Näin niitä voi säädellä lämpötilan mukaan ja pahinta vilua vastaan on aina turva toisen kainalossa.
Miten voi nukkua autossa?
Tätä kirjoittaessa olemme tehneet autoteltalla kokonaisen viikon reissun. Autoteltta piti kaikki hyttyset pois hyvinkin ötökkäisissä olosuhteissa ja kesti paikallaan aika kovatkin ukkospuuskat. Eli teltta lunasti ensimmäisellä reissulla täydellisesti paikkansa ja tuntui ainakin meidän autoomme sopivan kuin hansikas. Teltassa nukkuu hyvin myös keski-ikäinen, ikuisesti vähän viluinen ja selkävaivainenkin rouva.
Mahdumme hyvin nukkumaan leveys- ja pituussuunnassa. Leveyssuunnan kapeutta helpottaa se, että laidoilla on tukevaa auton ”seinää”. Eli auton levyisessä sängyssä voisi olla hankala nukkua yhdessä ja telttakin saisi olla leveämpi. Mutta autossa voi nojautua halutessaan ulkoseinään, jolloin tilaa oli meille yllin kyllin.
Pelkkiä senttejä ei siis pidä kavahtaa ja ajatella, että jos ei puolison kanssa pärjää kapeammassa sängyssä, ei pärjäsi autossakaan. Tuo ”kaukalomainen” tapa nukkua kestää vähemmät leveyssentit hyvin.
Ja kappas: yöpöydätkin olivat majoituslaitoksessa ihan valmiina!
Retkituolit ovat tärkein varusteemme
Meille ehkä mukavinta kaikenlaisessa road trippailussa on istuskelu. Tehdään se sitten leirintäalueen rannassa, metsäaukion laidassa tai vaikka kaupunkikohteen terassilla. Kyllähän jalkojen heiluttelu sujuu autoteltan takaosastakin, mutta yllä olevan kuvan kaksi retkeilytuolia ovat silti olleet kolmen edellisen kesämme tärkein laatutuote. Nämä ostettiin Altasta Norjan puolelta vuonna 2020 ja maksoivat tuolloin 9 euroa kappale. Samanlaisia *retkeilytuoleja saa melkein mistä tahansa ulkoilutarvikkeita myyvästä liikkeestä.
Tuoleja on näköjään halpoja ja ihan sikahintaisia. Omat halvat tuolimme ovat kestäneet aika kovankin käytön, mieheni painaa yli 80 kiloa ja on notkunut tuolissaan päivätolkulla.
Korostan, että nämä selkänojalliset tuolit ovat ihan eri asia kuin monen retkeilyrepun selässä oleva jakkara tai lämmikkeeksi levitettävä istuinalusta. Näiden tuolien sylissä retkuu kuin paremmassakin sohvassa ja mukava istuskelu on kaiken retkeilyelämän perusta, ainakin minulle.
Retkeilytuoleissa on todella mukava istua, vaikka maassa on lunta, vaikka maa olisi litimärkä tai jos alla on pelkkiä kiviä. Jos siis lähdet kohti ulkoilmaelämää, retkituolit ovat yksi ihan ehdoton hankinta.
Miten ruoka kulkee mukana?
Meillä kulkee ruokavarastona lasten vanha lelulaatikko. Kaikenlaiset kylmälaukut olemme hylänneet turhina ja työläinä kapistuksina. Tiivis boxi on hyvä, sen voi nostaa autosta pois, takakatoksen alle yöksi ja voi olla varma, etteivät eläimet tms pääse eväitä kaivelemaan. Laatikossa kaikki säilyy varmasti myös kuivana.
Pienen suunnittelun ja kokeilun jälkeen löytyy tosi monta hyvää ruoka- ja ateriavaihtoehtoa, jotka eivät vaadi kylmäsäilytystä. Kaikkea ei voi tehdä kuten kotona, mutta kaiken voi tehdä.
*Kannellinen, napakasti sulkeutuva *laatikko on autossa myös kylmälaukkua parempi: se pysyy varmasti kiinni ja on helpompi liikuteltava ylipäätään. Toinen laatikon tärkeä rooli on myös pöytänä. Jos nyt ostaisin uuden laatikon, ostaisin läpinäkyvän. Se auttaa hahmottamaan, mitä laatikossa vielä on. Uskoakseni ostamme ensi vuodelle toisen laatikon: yksi boxi kuiva-aineille, toinen tuoretuotteille.
Ja kun on saanut tuolit mukavasti pystyyn, pitää toki keittää kahvit. Metsäpalovaroituksia tai muita kieltoja ei tarvitse varoa, kun mukana on kaasulla toimiva *retkikeitin. Koska onhan se nyt supermukavaa keitellä aamukahvit omassa rauhassa. Me juomme murukahvia, sofistikoidumpi matkaaja ottanee mukaan perkolaattorin. Kiva, jos sinulla on nokipannu omasta takaa. Jos ei ole, niin ota mukaan huushollisi pienin kattila. Pärjäät sillä.
Haluan kahvini ehdottomasti maidon kanssa. Yksi vaihtoehto on ottaa mukaan maitojauhetta, josta laimentaa pieneen lasipurkkiin aina kulloinkin tarvittava annos. Enemmän tykkään näistä pienistä iskukuumennetuista purkeista: avauksen jälkeen tämä pysyy hyvänä pari päivää, eli sen verran kuin tarvitaankin.
Hankinnat pienen budjetin leppoisaan kesämatkailuun
- autoteltta 60€
- makuualustat x2 =50€
- puutavara makuutasoa varten 50€
- retkituolit x2 =25€
- keitin 30€
- ruokaboxi = pöytä 15€
- yhteensä 230€
Tätä kirjoittaessa autoteltta maksoi *AliExpressin verkkokaupassa 52 euroa ja toimitus maksoi reilut 6 euroa. Telttaa myydään monessa muussakin paikassa, mutta en löytänyt sitä mistään halvemmalla, päin vastoin: monella muulla sivulla sama teltta maksaa jopa yli kaksi kertaa enemmän.
Suomalaisista kaupoista en telttaa löytänyt. Verkkosivun kuvien ”tikut” liittyen takana olevan katoksen pystyssä pitämiseen eivät tule teltan mukana. Eli ne sinun täytyy halutessasi keksiä itse. Me emme niitä ole tarvinneet. Pelkkä takakontin auki oleva luukku on ihan riittävä (ja sateessa tukevamman tuntuinen) suoja.
Jos haluat käydä vertailemassa tuotteiden hintoja eri kauppapaikoilla, käy tällä *hintavertailusivustolla tutkailemassa, mistä saisit hankinnat edullisimmin. Etsiminen ja tutkailu ei maksa mitään, mutta voit hyvin löytää saman tuotteen toisesta kaupasta paljon halvemmalla.
Minne yöksi?
Vielä ehdit sinäkin tänä kesänä reissuun, jos olet nopea tai jos et aristele ensimmäisiä syksyn viileitä. Tai sitten sinulla on hyvää aikaa rakenteluun ja varusteiden hankintaan ja voit alkaa suunnitella ensi kesän matkoja.
Kun etsit yöpymispaikkoja, lataa Park for night-sovellus. Sen kautta löydät sekä ihan ilmaiset, että pienen rahan yöpymispaikat arvosteluineen. Sovelluksessa on rauhallisia parkkipaikkoja esimerkiksi erilaisten luontokohteiden läheisyyydessä, leirintäalueita ja vierasvenesatamia. Arvosteluita on vähän joka kielellä ja varmasti monesta näkökulmasta, mutta kannattaa latailla ja katsoa, jos jokin tietty kaupunki tai kohde on mielessä.
Häkellyksekseni myös Google maps auttaa. Me olemme vielä lähdössä naapurikaupunkiin keikkaa kuuntelemaan ja kun mapsiin laittaa hakusanaksi ”puskaparkki”, tarjoaa sovellus erilaisia paikkoja pysäköintiin ja majoittumiseen.
Ihan joka paikkaan ei auton kanssa saa jäädä eikä joka paikassa saa yöpyä. Mutta kaupunkijärjellä ja huomaavaisuudella löytyy varmasti oivallisia paikkoja, jossa yöpyä laadukkaasti hienoissa maisemissa ja jopa ihan maksutta.
Hyviä seikkailuja!
ps: jos jäit harkitsemaan autoteltan hankkimista, käy lukemassa myös tämän kirjoituksen kommentit. Siellä on hyvää jatkopohdintaa ja lisätietoja kanssalukijoilta. Ja jos hoksaat itse jotain arvokasta, käythän kommentoimassa. Kiitos!
******************
Olen 47v hoitoalan sekatyöläinen. Kirjoitan matkastani irti työelämästä säästäväisen elämäntyylin ja sijoitusharrastuksen avulla. Kirjoitan täsmentyvistä suunnitelmistani, vaikeilen, viisastelen ja omavaraistelen. Pohdin työelämää ja opettelen ottamaan rennosti.
Pitääkö teltta purkaa liikkeelle lähtiessä? Ja jos pitää niin onko kuinka vaikeaa?
Kyllä teltta pitää irrottaa, jotta takaluukun saa kiinni. Teltta on käytännössä kumilankareunainen pussi avoimen takaluukun ympärillä. Se on muovisilla koukuilla kiinni lokasuojassa ja tavaratelineen koukuissa. Sen irrottamiseen ja paketointiin et millään saa kulumaan kahta minuuttia enempää. 🙂
Moi, juuri kasasin teltan autonperään. Hyvältä vaikutti. Mutta yksi juttu. Peräluukku kun on auki, palaa valo ja on virta autossa. Akku tyhjenee. Mites sen kans?
Kiitos Anne tarpeellisesta ja kinkkisestä kysymyksestä. Meidän autossa ovet saa lukkoon, valot sammuksiin ja virrat pois, vaikka takaluukku on auki. Valot syttyvät kyllä autoon sisälle kun sinne menee, mutta auto ”sammuu” omia aikojaan. Akku siis ei ole mennyt tyhjäksi ja kurjahan se olisi nukkuakin jos valot jäävät päälle (jos sisävaloja tarkoitat). Ainakin jossain mun entisissä autoissa on saanut säädettyä, syttyykö sisävalot ovia avatessa vai ei. Kokonaisuudessaan ehkä kannattaa kysyä merkkihuollosta tuota asiaa tai muilta asiantuntijoilta.
Minuakin askarruttaa tuo takaluukun aukipitämisen vaikutus akun tyhjentymiseen.
Minun autossani (Suzuki Liana) saa kaikki sisävalot kytkettyä pois ja kaikki muut ovet lukkoon sisältä. Mutta kun takaluukku on auki, niin kojelaudan merkkivalo, joka näyttää jonkun oven olevan auki, palaa koko ajan vaikka virta on pois. Eli avain otettu pois virtalukosta.
Onko tällaisestä kokemusta, eli kuinka paljon tuollaisen valon palaminen syö akkua?
Hei Seppo, en kyllä yhtään osaa sanoa, paljonko kojelaudassa palava valo akkua kuluttaa. Täysin ymmärtämättömänä uskoisin, että autossa voi nukkua yön ilman, että akku kuluu tyhjäksi. Ainakin meillä teltta on reissuissa paikallaan vain yön yli ja sitten akkukin latautuu seuraavan ajopäivän aikana. Toki tilanne on eri, jos samoissa asemissa on pidemmän aikaa. Mutta kannattaa varmaan edelleenkin kysyä merkkiliikkeestä tai jostain akkuhuoltoihin erikoistuneista paikoista. ps. Tätä tekstiä on juuri tänään kiva kommentoida, heräsinhän takakontista, tällä kertaa Gotlannissa 🙂
Internetistä löytyi vihdoinkin oikealla tavalla haettuna englanninkieliset ohjeet ja YouTube-videoita siihen, miten takaluukun lukitusta saa”huijattua” luulemaan, että se on kiinni. Tällöin voi keskuslukituksella laittaa koko muun auton lukkoon, ja silloin ei minkään valon pitäisi olla enää päällä.
Takaluukussa olevaan lukitusmekanismiin pitää vain työntää esim. oikean paksuinen karabiidihaka ja painaa sillä lukon ”kieli” pohjaan, eli lukitusasentoon. Oikean paksuuden näkee tietysti siitä, miten paksu vastalenkki on siinä tavaratilan alareunassa.
Lämmin kiitos Seppo, että jaoit tänne selvittelysi tulokset! Ratkaisusi kuulostaa yksinkertaiselta ja järkeenkäyvältä. Hyviä reissuja sinulle!
Hei. Mitä vaneria ja minkä paksuista käytitte? Miten paksut tukipuut ovat?
Hei Kirsi, vaneri on miehen muistikuvan mukaan 12mm ja tukipuina on ”väliseinätolppa”- nimellä myytyä puutavaraa, paksuus 39x66mm.
12mm on tuohon aavistuksen ohutta mutta 15mm on just sopivan jämäkkää. pystykuormaan kestää lähes mikä rima tahansa…
Ok, varmaan 15mm voi olla parempi yleispätevä ohje. Meillä tuo 12mm on kestänyt nyt kolme kesää ja kymmeniä öitä, pääosinhan vaneri on tasaista takapenkin selkäpuolta vasten eikä kannattelutehtävää liiemmin ole.